http://www.iloversum.fi/files/blogi/rentoutunut_mies_toimistossa.jpg

3 tapaa helpottaa ruuhkaa aivoissamme

3 tapaa helpottaa ruuhkaa aivoissamme

Tämän päivän Hesarissa (su 25.1.15) on loistava Ann-Mari Huhtasen artikkeli ”Aivoissamme on ruuhkaa juuri nyt”, jossa hän kuvailee, miten ärsykevirta, informaatiotulva ja monen asian samanaikainen tekeminen stressaavat aivojamme. Vaikka kuvittelemme olevamme tehokkaita asiasta ja tehtävästä toiseen nopeasti pomppiessamme, oikeasti tahtimme hidastuu, muistimme heikkenee, oppiminen pinnallistuu ja teemme enemmän virheitä.


Moni kuitenkin kokee, ettei voi itse vaikuttaa tilanteeseen. Työelämän vaatimukset ja perhe-elämän pyörittäminen lasten harrastusrumbineen vain pakottavat multitaskingin monitaituriksi.


Kuva by gettyimages.com

Tässä kuitenkin kolme tapaa, joilla voit helpottaa ruuhkaa aivoissasi ja rentouttaa mieltäsi.

1.    Hiljenny. Meditaatio usein koetaan aikaa ja kursseja vaativaksi taidoksi. Kyse on kuitenkin aivan yksinkertaisesti pysähtymisestä ja hiljentymisestä, jota ei voi tehdä väärin. Ja jo viiden minuutin hiljentyminen vähentää stressiä.

Miten: Muutaman minuutin ajan suuntaan tarkkaavaisuutesi esim. hengitykseesi. Voit tunnustella, miten ilma virtaa sisään, miltä huulissasi tuntuu puhaltaessasi ilmaa ulos, miten kehosi liikkuu hengityksen tahdissa. Voit myös hiljaa mielessä toistaa hengityksesi tahdissa sisään – ulos - sisään… Ja kun huomaat ajatuksesi harhailevan, palauta mielesi vain hellästi takaisin tarkkailemaan hengitystäsi.

2.    Hengitä syvään. Stressaantuneina hengityksemme muuttuu pinnallisemmaksi ja nopeammaksi. Syvähengitys aktivoi parasympaattista hermostoa, joka taas rauhoittaa stressireaktioista huolehtivaa sympaattista hermostoa. Syvään hengittäessämme aivomme saavat viestin, että kaikki on hyvin. Se on nopein ja helpoin tapa helpottaa stressiä.

Miten: Puhalla ensin keuhkosi tyhjiksi. Vedä rauhallisesti neljään laskien ilmaa sisään siten, että tunnet kylkiesi laajenevan ja palleasi liikkuvan. Voit jopa kuvitella ilman virtaavan napasi kautta. Ja sitten puhalla ulos hitaasti ja rauhallisesti kuuteen laskien. Tee muutama syvähengitys aina tehtävästä toiseen siirtyessäsi. Tai käytä liikennevalojen punaista muistutuksena hengittää syvään ja rauhallisesti.

3.    Hymyile. Hymyillessämme aivoissamme vapautuu mielihyvään liittyviä välittäjäaineita, jolloin välittömästi tunnemme olomme paremmaksi. Hymyileminen saa meidät myös automaattisesti hengittämään syvempään ja rauhallisemmin. Ja aktivoidessamme kasvojemme hymylihakset saavat meidät näkemään maailman myönteisemmin. Ja kaupan päälle lähellämme oleville ihmisillekin tulee parempi olo.

Miten: Vedä molemmin puolin suupieliäsi kohti korviasi :-) Muistele mukavia asioita. Pidä puhelimesi taustakuvana kuvaa, joka saa sinut hymyilemään. Hymyile kaikille tapaamillesi ihmisille. Ota liikennevalojen vihreä hymymuistutuksena.

Jokainen näistä kolmesta H:sta helpottaa heti. Ja säännöllisesti tehtynä voimme parantaa näiden avulla huimasti elämänlaatuamme.

Lue lisää: Rick Hanson 2011. Kehitä buddhan aivot.  

Tämän päivän Hesarissa (su 25.1.15) on loistava Ann-Mari Huhtasen artikkeli ”Aivoissamme on ruuhkaa juuri nyt”, jossa hän kuvailee, miten ärsykevirta, informaatiotulva ja monen asian samanaikainen tekeminen stressaavat aivojamme.