5 tapaa rentouttaa aivot 60 sekunnissa

Miksi aivojen rentouttaminen on tärkeää?

Rentoutuneet ja myönteiset aivot ovat perusta

- hyvinvoinnille ja terveydelle
- tyydyttäville ihmissuhteille
- voimavarojemme käyttöönotolle sekä
- tehokkuudelle ja tuloksekkaalle toiminnalle.

Koska
- Stressissä vastustuskykymme heikkenee ja terveytemme vaarantuu.
- Stressissä olemme reaktiivisempia, ärtyneitä ja ahdistuneita ja tunnemme itsemme uupuneiksi ja riittämättömiksi.
- Jatkuva stressi saa aivojen hermosolut surkastumaan ja aivoalueiden väliset yhteydet hidastumaan
– > oman toiminnan ohjaus, oppiminen ja muisti häiriintyvät sekä kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeutuu.

5 tapaa rentouttaa aivot

 

1. Rauhallinen syvähengitys

Rauhallinen syvähengitys lähettää parasympaattisen hermoston kautta aivoille viestin ”Kaikki on hyvin” ja rauhoittaa stressireaktiota.

- Seiso tai istu siten, että molemmat jalkapohjat ovat lattiaa vasten.
-> Vapauta jännitykset hartioistasi ja sulje silmäsi.
-> Kuvittele jalkapohjiisi reiät, joiden kautta hengität sisään.
-> Tunne, miten lämmin ilma nousee hitaasti jalkojasi pitkin ja vatsaontelosi kautta täyttäen keuhkosi. Samalla tunne, miten lihaksesi rentoutuvat lämpimän ilman liikkuessa ylöspäin.
-> Ja sitten puhalla rauhallisesti tuo lämmin ilma ulos jalkapohjiesi kautta.
-> Toista rauhallinen syvähengitys kolme kertaa.

Tee rauhallista syvähengitystä päivän mittaan aina, kun huomaat jännittäväsi tai stressaavasi.

2. Hyvää tekevä hymy

Hymyileminen saa aivot vapauttamaan stressiä alentavia ja hyvää oloa lisääviä välittäjäaineita.

- Juuri nyt katso alla olevaa kuvaa ja anna hymyn levitä kasvoillesi.
- Vaihtoehtoisesti voit katsoa kännykästäsi rakkaan ihmisen kuvaa.  Muistele jotain yhdessä koettua hauskaa hetkeä ja hymyile.
- Anna hymyn pysyä kasvoillasi vähintään 30 sekuntia.

- Kehitä itsellesi hymyilystä muistuttava signaali. Esimerkiksi hymyile aina, kun puhelin soi.

3. Tiedosta kätesi

Aivoille voi antaa lepotauon myös siirtämällä huomio ja keskittyminen kehoon. Käsien tiedostamisen voit tehdä missä vain, vaikkapa tietokoneellasi istuen.

- Juuri nyt keskitä koko tarkkaavaisuutesi oikean käden pikkurilliin. Tiedosta pikkurillisi asento, miten se on suhteessa muihin sormiin ja mitä se koskettaa. Voit jopa tuntea pikkurillisi kärjen vähän kihelmöivän, kun koko tarkkaavaisuutesi täyttää sen.
-> Seuraavaksi siirrä tarkkaavaisuutesi oikeaan nimettömään. Samoin huomioi sen asento pikkurillin ja keskisormen välissä sekä kosketustuntuma. Anna koko sormenpään täyttyä tarkkaavaisuudestasi.
-> Tee sama vielä keskisormen, etusormen ja peukalon sekä oikean kämmenen osalta.
-> Halutessasi voit toistaa saman vasemman käden kanssa.

4. Rentoudu silmiäsi räpytellen

Silmiä räpyttäessä intensiivistä tarkkailua aivoissa säätelevät osat rentoutuvat ja aivot siirtyvät lepotilaan.

Kuvittele eteesi iso kellotaulu.

-> Katso yläviistoon numeroa 12 ja räpytä nopeasti ja voimakkaasti silmiäsi  kymmenkunta kertaa. 
-> Jätä silmät suljetuiksi.
-> Ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.
-> Katso oikealle numero 3 :n kohdalle ja räpyttele.
-> Jätä silmät suljetuiksi ja hengitä rauhallisesti.
-> Toista samat vaiheet klo 6, 9 ja 12 kohdalla.
-> Sitten kierrä kello vastapäivään räpytellen ja hengittäen samoin klo 9, 6, 3 ja 12 kohdalla.
-> Lopuksi siirrä katseesi kellon keskipisteeseen ja räpyttele vielä kerran. 
Jää nauttimaan hetkeksi silmät kiinni mielesi hiljaisuudesta.

5. Visualisoinnista voimaa

Mielikuvat ja visualisointi vaikuttavat aivoissamme samoin kuin todelliset tapahtumat.

- Tee harjoite hengityksen tahdissa.
-> Kuvittele aivosi pesusieneksi, jota puristat tiukasti nyrkkiin sisään hengityksen ajan.
-> Siten uloshengityksellä  avaa nyrkki ja anna aivojen vapautua täysin rentoina.
-> Toista muutaman kerran.

Halutessasi voit jatkaa  kuvittelemalla  mielessäsi maiseman, josta aistit mielenrauhan. Katsele suljetuin silmin hetki mielenmaisemaasi ja jää  nauttimaan olostasi  tuossa rauhan tyyssijassa.

Lähteet:
Rick Hanson Sisäsyntyinen onnellisuus 2016
 The American Institute of Stress –sivusto.
Richard Wiseman Minuutissa muutokseen (2009)
Medical News Today

Hei,

Hienoa, että haluat oppia hallitsemaan mieltäsi ja lisäämään onnellisuuttasi!
Ilon ja Onnellisuuden kuntosalilta saat aina perjantaisin maksuttoman mielenjumppaharjoitteen.

Iloisin terveisin
Auli Malimaa,
Onnellisuusvalmentaja ja työyhteisökouluttaja sekä bloggaaja, jonka Auliisti onnellinen –blogi ilmestyy sekä Iloversum- että Hidasta elämää –sivustoilla.

Lisätietoja:

www.ilonjaonnellisuudenkuntosali.fi
www.iloversum.fi
auli.malimaa (at) iloversum.fi