3 hyvää tekevää läsnäolorutiinia

5.2.2016

Hei rakkaat ystävät,

Kuluneella viikolla hengitimme polkua itseemme. Kytkeytyessämme itseemme hengityksen avulla, itse asiassa siirsimme tarkkaavaisuutemme kehoomme ja tulimme läsnä olevaksi hengityshetkeen. Ja varmasti jokainen teistä huomasi, miten hengitykseen keskittyminen antoi myös mahdollisuuden mielenrauhaan.

Kun tulemme läsnä oleviksi, mielemme rauhoittuu ja aivomme rentoutuvat. Läsnäolohetkien avulla aivomme ilmastoituvat, kuten ystävälläni, mindfulness-ohjaaja Jonna Huomolla (www.mindstone.fi) on tapana sanoa. Mielenrauha ei siis ole kaukainen haave, vaan koko ajan mahdollinen olotila, johon kytkeydymme tietoisen läsnäolon avulla.   

Nyt tulevalla viikolla luomme LÄSNÄOLORUTIINEJA.  Nykyisen ärsykekaaoksen ja informaatiotulvan aikana aivomme kärsivät jatkuvasta ylikuormituksesta. Aivojemme kannalta päivämme ovat pelkää ruuhkahuippua ja informaatioähkyä. Voimme auttaa stressaantuneita aivojamme päättämällä tietoisesti antaa niille muutaman kerran päivässä lepohetkiä. Ja rutiinien avulla muistutamme itsellemme päätöksestämme.

Jaan teidän kanssanne kolme itselläni hyvin toimivaa läsnäolorutiinia. Mutta mikään ei estä sinua kehittämästä itsellesi ihan omia, juuri sinulle ja sinun elämääsi parhaiten sopivia rutiineja.

1. Viime viikolla jaoin jo vinkkini tietoisen hengittämisen mikrohetkistä. Mutta koska rutiinin syntymiseen menee vähintään kolme viikkoa, saatte tämän muistutuksena uudelleen:
Usein odottaessani jotain käännyn huomioimaan hengitystäni, kuten jonottaessani puhelinpalveluun tai kaupan kassalle tai odottaessani jonkun sivuston aukeamista tietokoneella tai punaisten valojen muuttumista vihreiksi.

Tietoinen hengittäminen on nopein ja helpoin tapa tulla läsnä olevaksi. Ja tässä rutiinissa odottaminen toimii muistutuksena hengittämiselle ja läsnäolemiselle.
 

2. Tietoinen tervehtiminen on puolisoni muutama vuosi sitten käyttöön ottama läsnäolorutiini. Hän oli huomannut, että usein toivotimme toisillemme hyvät huomenet ikään kuin ohimennen, toista oikeasti kohtaamatta. Niinpä hän otti tavakseen hakeutua katsekontaktiin kanssani sanoessaan hyvää huomenta. Hän tuli läsnä olevaksi ja oli tuon pienenpienen hetken olemassa vain minua varten. Ja miten hyvältä se tuntuikaan - ja tuntuu yhä. Nykyisin hieman jopa kilvoittelemme, kumpi muistaa ensin tulla läsnä olevaksi tietoisille huomenille. Aina aamuisin se muistetaan, vaikka usein se vaatii suihkussa käymisen eli riittävän hereillä olon. Ja onpa joskus vasta lähdön hetkellä pysähdytty tietoisesti tervehtimään.

Toki tietoisen tervehtimisen voi laajentaa koskemaan myös muita perheenjäseniä, kanssakulkijoita tai työkavereita. Itselläni läsnä olevaksi tulemista helpottaa, kun ääneen tervehtimisen lisäksi toivon mielessäni, että kohtaamallani ihmisellä olisi hyvä päivä. Ensimmäinen kohtaaminen ja tervehtiminen päivän aikana on hyvä muistisääntö läsnäololle.

3. Yksi päivän nautinnollisimmista läsnäolohetkistäni on teen juominen tietoisesti. Tässä aistit auttavat tulemaan läsnäolevaksi. Ottaessani teemukin – kahvimukikin toimii yhtä hyvin – käteeni, ensin katselen mukia ja sen kuviointia. Sitten annan itseni tuntea mukin painon. Tunnen, miten teen lämpö välittyy mukin välityksellä käsiini. Tietoisesti nautin myös teen tuoksusta, ennen kuin maistan juomaa. Siemaistessani teetä, tunnen ensin mukin huulillani ja sitten annan lämmön levitä suuhuni. Nautin myös tietoisesti teen mausta ja sen monivivahteisuudesta. Ja miten maku muuttuu nielaistuani teen. Ja saatanpa jopa tuntea, miten tee kulkeutuu kohti vatsaani lämmittäen minua sisältä käsin.

Vaikka kaikki tämä ei vie juurikaan enemmän aikaa kuin normaali teen tai kahvin hörppiminen, tietoisena aistinautintona se luo uskomattoman ihanan keitaan lepohetkineen keskelle arkea. Anna siis tee- tai kahvimukisi olla avain läsnäoloon ja mielenrauhaan.

Millaisia läsnäolorutiineja sinulla jo on? Tai keksitkö jotain uusia tapoja olla läsnä päivän aikana? Jaa kokemuksesi, vinkkisi ja ideasi kommenttikentässä.

Nyt minusta tuntuu, että haluan juoda tietoisesti teetä perhosmukistani ennen kuin jatkan päiväni touhuja.

Lämpimin läsnäoloajatuksin
Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet