Hengitetään kiitollisuutta

27.2.2015

Rakkaat ystävät Ilon ja Onnellisuuden kuntosalilla,

Istuin eilen pitkään makkarin nojatuolissa ja vain nautin. Katselin juuri maalattuja seiniä ja aistin puhtauden ja raikkauden. Jotenkin mieleni jäi lepäämään siihen uutta väreilevään rauhaan. Ja siinä hengittäessäni tajusin olevani todella kiitollinen.

Olin kiitollinen harmoniasta ja kauniista väreistä. Olin kiitollinen remontin kärsivällisille toteuttajille. Olin kiitollinen, että olin oppinut asioimaan rautakaupoissa ja Biltemassa, mitä aiemmin inhosin. Ja erityisen kiitollinen olin, että kaiken touhun jälkeen oli hiljaista ja rauhallista. Ja siinä paikallaan istuessani havaitsin, että kiitollisuus virtasi minussa hengitykseni rytmissä.


Niinpä päätin tämän viikon onnellisuusharjoitteeksi KIITOLLISUUDEN HENGITTÄMISEN.


Kuva by webbi.meili.fi

•    Aamulla heti noustuasi hengitä muutaman kerran rauhallisesti syvään. Tunne, kuinka keuhkosi täyttyvät alaosastaan lähtien ja laajenevat selkärangan molemmin puolin. Ja sitten puhalla rauhallisesti ulos. Ja jokaisella sisään hengityksellä vedät sisääsi hyvää oloa ja uloshengityksellä puhallat ulos kiitollisuutta. Voit mielessäsi toistaa hengityksen rytmiin Kiitos… Kiitos… Kiitos… Huomioi, miten pikku hiljaa sydämesi, rintakehäsi ja koko kehosi lähtee virtaamaan kiitollisuutta.
•    Tee kiitollisuushengitystä useamman kerran päivän aikana vaikkapa aamupalaa laittaessasi, ulkona kävellessäsi, punaisiin valoihin pysähtyessäsi, kaupan kassajonossa, ihan missä vaan.
•    Voit myös ottaa itsellesi ns. kiitollisuusankkureita. Esim. joka kerta pestessäsi käsiäsi tai kuullessasi lintujen laulavan tai nähdessäsi jotain kaunista, hengitä muutaman kerran syvään kiitollisuutta tuntien.
•    Sinun ei tarvitse olla kiitollinen mistään erityisestä. Riittää, että kiität vaikkapa siitä, että hengität. Mutta uskon, että päivän aikana tulet huomaamaan asioita, joista oletkin oikeasti kiitollinen. Illalla voit vielä kerrata joko mielessäsi tai kirjoittaa onnellisuuspäiväkirjaasi kolme asiaa, joista päivän aikana olit kiitollinen.

Sekä hengityksellä että kiitollisuudella on voimakas vaikutus onnellisuustasoomme. Syvä, rauhallinen, tietoinen hengittäminen on nopein tapa saada aivojemme stressinappula pois hälytystilasta. Ja kiitollisuus onnellistaa meitä monin tavoin: Se energisoi meitä ja saa meidät tiedostamaan elämässämme olevia hyviä asioita. Kiitollisuus myös hoitaa tehokkaasti mielemme haavoja ja traumoja. Kiitollisuus on erittäin hyödyllinen kaikille, mutta kiitollisuustutkimusten mukaan eniten siitä hyötyivät alakuloiset ihmiset. Eli aina kun mielessä tuntuu alavirettä, kiitollisuushengitys on paikallaan :-)

Netistä löytyy valtavasti videoita aiheesta. Tässä pari linkkiä:
Robert Emmons: The power of gratitude 
The science of happiness – An experiment in gratitude

Kauniita ja keväisiä kiitollisuushengittämiskelejä kaikille!
Auli

Ps. Olen Ilon ja Valon Markkinoilla 21.-22.3. (Wanha Satama, Helsinki). Tulehan moikkaamaan Iloversumin ständille!

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet