Hiljentymisen helppous

24.3.2016

Hei rakkaat ystävät,

Juuri nyt on menossa hiljainen viikko. Vai onko? Huomaan, että ainakin oma viikkoni on ollut liian täynnä suoritettavia asioita. Siihen kun lisätään kaikki muuttuvat tekijät ja yllättäen eteen tulevat asiat, mieli pyrkii olemaan koko ajan muualla kuin tässä hetkessä.

Kuitenkin tähän hetkeen pysähtyminen ja mielen rauhoittaminen – meditoiminen – vaikkapa muutaman minuutin ajan päivässä tuottaa tutkimusten mukaan loistavia vaikutuksia hyvinvointimme kannalta. Sen on todettu lisäävän harmaiden aivosolujen määrää oppimisen, muistin ja tunteiden säätelyn alueilla ja vähentävän niitä pelkoon, ahdistukseen ja stressiin liittyvillä alueilla. Eli meditointi vaikuttaa sekä fyysistä että psyykkistä stressiä vähentävästi ja mielialaa kohottavasti. Lisäksi se suojaa aivoja ikääntymisen tuomalta harmaan aivomassan vähenemiseltä sekä vähentää masentuneisuuden ja ahdistuneisuuden oireita yhtä hyvin kuin lääkkeet. Jo muutaman päivän jälkeen nähdään, että meditoimista harjoittaneiden keskittymis-, tarkkaavaisuus- ja muistamiskyky on parantunut.

Tutkimustulokset meditaation voimasta ovat jo niin vakuuttavat, että sellaiset suuret yritykset kuin Google ja Apple ovat mahdollistaneet ne jo työntekijöittensä aikatauluihin. Mutta miksi meidän yksilöiden on sitten niin vaikea ottaa säännöllistä hiljentymistä päiväohjelmaamme, vaikka tiedämme, että meditaatio on oleellisen tärkeä aivojemme hyvinvoinnin kannalta?

Vaikuttavatko sanat meditaatio tai mindfulness liian vierailta ja pelottavilta? Joista pitäisi tietää enemmän, ennen kuin voisi kokeilla? Onko kyseessä asia, joka tuntuu liian vaikealta oppia?

Kuitenkin me jokainen osataan se, kun istumme kesäiltana järven rannalla hiljaisuudesta nauttien. Tai talvella takkatuleen tuijottaessa. Ja sauna on ollut perinteisesti hiljentymiseen pyhitetty paikka. Noissa hetkissä olemme läsnä ja mielemme rauhoittuu itsestään. Ja niihinkään ajatuksiin tai tuntemuksiin, jotka sinne vaeltavat, ei tarvitse reagoida millään tavalla. Ne saavat tulla ja mennä ihan omaan tahtiinsa. Kun odotukset, vaatimukset ja mielen hälinä vaimenevat, jäljellä on vain oleminen. Ja oleminen on helppoa.

Nyt pääsiäisen aikaan onkin oiva hetki luopua uskomuksestamme, että hiljentyminen tai meditaatio on vaikeaa ja vaivalloista. Nyt on oiva hetki keskittyä huomaamaan HILJENTYMISEN HELPPOUS. Koska oleminen on helppoa, hiljentyminenkin on helppoa. Ja tätä harjoittelemme tulevan viikon ajan.

Ainoa mitä tämän viikon onnellisuusharjoitteeseen tarvitset, on päätös ottaa hiljentymisen helppous päiviisi.

Huomaa päivittäin hetkiä, jolloin vain olet. Se voi olla lekottelua heräämisen jälkeen sängyssä tai kahvikuppi kädessä ulos tuijottelua. Se voi olla tulppaanikimpun asettelua tai suklaan mausta nauttimista. Tai raikkaan ulkoilman hengittämistä ulos astuessa. Huomaa pieniä päivittäisiä läsnäolon minihetkiä. Tässä hetkessä olen. Ja olemista ei tarvitse tehdä tai suorittaa tietyllä lailla. Olemiselle vain antaudutaan.

Tee tietoinen kävely. (Jätä pois puhelin, musiikki ja kuulokkeet. Jos et ehdi ulos, voit tehdä tämän kävellessäsi keittiöstä olohuoneeseen.) Keskity kävellessäsi tuntemaan, miten jalkapohja kohtaa maan tai miten päkiällä työnnät itseäsi eteenpäin. Miten jalkasi vuorottelevat ja miten polvesi taipuvat. Kävelet tietoisesti askel kerrallaan. Ja samalla kun huomiosi siirtyy kehoosi - ja tässä tapauksessa jalkoihisi - mielesi rauhoittuu. Olet läsnä jokaisessa askeleessa. Juuri nyt ei ole mitään muuta.

Voit myös kokeilla kävellessäsi sanoa jokaisella askeleella ’levollisuus’ tai ’rentous’. Tai mikä onkaan se tunnetila, jota kaipaat. Sanat kantavat mukanaan tuon kyseisen tunteen energiaa. Ja ainakin itse olen kokenut, että ’levollisuuden’ toistaminen rauhoittaa minua ja ’rakkaus’ saa rintakehäni avautumaan ja lämmön virtaamaan.

Hiljentymisen helppoutta on myös keskittyä hetkeksi hengitykseesi. Tunne, miten ilma virtaa sieraimissa tai huulilla. Tunne keuhkojesi täyttyvän ja tyhjentyvän. Saatat tuntea kehosi liikkuvan hengityksen tahdissa. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Sinä vain olet. Ja hengitys hengittää sinua. Voit jatkaa hengityksen tiedostamista niin kauan kuin haluat. Jos ja kun ajatuksia tulee mieleesi, anna niiden tulla ja mennä omaa tahtiaan. Niihin ei tarvitse tarttua. Sinulla on lupa vain olla ja tarkkailla.

Ja nyt pääsiäisenä kannattaa kokeilla myös suklaameditaatiota, johon ohjeet kuulet täältä. Takaan, että herkullisempaa tapaa vain olla on vaikea löytää. Ja yllättäen yhdestä suklaapalasta vain riittää ja riittää. Ja oleminen – hiljentyminen - jatkuu ja jatkuu.


Hiljentymisen ihanuus ja autuus tulee ainakin minulle siihen liittyvästä mielenrauhasta. Kun mieli rauhoittuu, tuntuu kuin aivoihin tulisi lisää tilaa. Stressi lakkaa puristamasta ja kiire painamasta. Hiljentymishetket ovat mielenrauhan keitaita keskellä arkea. Keitaita, joihon on helppo palata aina halutessaan, kun on polun sinne kerran löytänyt.

Hiljaisuuden ja olemisen kauneutta pääsiäiseesi toivottaen

Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet