Hoivaamalla hyvää mieltä

2.10.2015

Hei rakkaat kanssajumppaajani,

Viime viikolla keskityimme aktivoimaan etsintäjärjestelmäksi kutsuttua aivojen tapaa palkita meitä. Tällöin etsimiseen ja uuden oppimiseen liittyy palkkion odottamisen - löytämisen ja oivaltamisen - tuottamaa mielihyvää.

Nyt siirrymme toiseen aivojen tapaan palkita eli hoivajärjestelmään, jonka taustalla on oksitosiini-niminen välittäjäaine. Se saa lapsen kokemaan mielihyvää läheisyydestä ja hakemaan yhteyttä aikuiseen, joka turvaa hänen hengissä säilymisen. Aikuisilla tämä toisen ihmisen läheisyyteen hakeutuminen korostuu esim. uupuneena tai turvattomuutta kokiessa.

Hoivaamisen ja lähellä olemisen perimmäinen tarkoitus on vähentää toisen stressiä tasolle, jossa yhteyden kokeminen onnistuu.  Tämä on myös perusta ihmisen sosiaalisuudelle. Hoivajärjestelmän opettaa meitä luottamaan toistemme hyväntahtoisuuteen ja valmiuteen panostaa toistemme hyvinvointiin. *

Aistit ovat tärkeässä roolissa hoivajärjestelmän aktivoitumisessa. Saamme mielihyvää toisen kosketuksesta, lämmön tunteesta tai lempeästä äänestä. Kuinka luontevaa onkaan hyräillen rauhoittaa itkevää lasta. Ja kukapa meistä ei olisi joskus nuuhkaissut rakkaansa tyynyä tai pyjamaa tämän poissa ollessa.

Niinpä tulevalla viikolla lisäämme HOIVAAMALLA MIELIHYVÄÄ elämäämme.

Ota oksitosiinipurskeet heti aamusta. Jos mahdollista, kääriydy hetkeksi kullan kainaloon tai ota rakas syliisi. Tunnistatko hänen tuoksunsa? Herätä lapset hellästi hyräilemällä. Rapsuta lemmikkieläintä antaumuksella.  Jos olet yksin, katsele kuvia rakkaista ihmisistäsi ja anna sydämesi avautua. Jopa facebookin selailun on todettu nostavan oksitosiinitasoa, jos kavereiden postauksia lukiessa liittää heihin lämpimiä ajatuksia.

Päivän mittaan halaa niin monta ihmistä kuin on luontevaa ja mahdollista. Tai kättele ja kosketa olkavarteen, jos se tuntuu paremmalta.

Kaikki ns. kosketushoidot ovat myös nyt paikallaan aktivoimaan hoivajärjestelmän. Varmaan tunnistat hieronnan jälkeisen autuaan olotilan tai rentoutumisen kampaajan hieroessa päänahkaasi.

Mitäpä jos tulevalla viikolla pikkuisen avaisimme kykyämme hyräillä? Minulla on pari ystävää, jotka alati hyräilevät touhutessaan. Heidän hyräilynsä toimii kuin musiikillinen ilmaraikastin. Ilmapiiri jotenkin puhdistuu ja rentoutuu.  Yhdessä laulaminen on myös loistava tapa lisätä oksitosiinin erittymistä ja luoda tunnetta läheisyydestä. Jos kuulut kuoroon, varmaan tunnistat tämän. Opiskeluaikaan osallistuin usein yhteislauluiltaan. Vieläköhän jossain niitä järjestetään? Tai voihan porukalla vain lauleskella vaikka karaoken avustuksella.

Kiinnitä tällä viikolla huomiota myös yhdessä nauramiseen. Voiko enää puhdistavampaa ja rentouttavampaa tunnetta olla kuin yhdessä nauraa räkättäminen vesissä silmin ja maha kippurassa? Anna naurulle lupa ja mahdollisuus. Tällä viikolla naura herkästi ja hyväntahtoisesti aina, kun siihen löytyy pienintäkään syytä.  

Joskus vähäisestä tilasta voi olla myös hyötyä. Huomasin tämän kesällä purjeveneellä, jossa toista ei voi ohittaa koskettamatta. Loman aikana aivoihini ehti kehittyä varsinainen oksitosiini- suihkulähde ;-)

Nyt mielessäni halaan teitä kaikkia. Otetaan oikein pitkä ja voimallinen ryhmähali. Ihanaa kuulua tähän porukkaan! Hyvä me!

Lämpimin terveisin

Auli

*Sajaniemi, N. &Mäkelä, J. 2015 Ihminen voi joukossa hyvin. Teoksessa Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) Positiivisen psykologian voima.  

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet