Hyvää mieltä mielihyvästä

17.3.2017

Hyvä ystäväni,

Aurinkoisten ja keväisten päivien jälkeen tänään täällä Espoossa paiskoo tuulen kanssa vettä ja on kaikin puolin ankeaa ja harmaata. Ja luulenpa, että keli on vielä ankarampi muualla Suomessa. Koko keho tuntuu kaipaavan lohduttavaa mielihyvää: Kuuma kaakaota, villasukkia ja hellivää kosketusta. Jotain, mikä tekee mielelle hyvää.

Vaikka mielihyvää pidetään onnellisuuden muodoista keveimpinä, ja jopa itsekkäänä, on mielihyvällä selkeä arvonsa ja paikkansa onnellisuuden kentässä. Aistien kautta kehossamme koettu mielihyvä rauhoittaa niin mieltä kuin sydäntämmekin

Ensinnäkin mielihyvä lisää elämänmakua päiviimme. Aistien avulla otamme maailman meille tarjoaman informaation vastaan ja sulattelemme sitä. Maailma ja elämä ikään kuin väreilee ihollamme, huulillamme tai nenämme limakalvolla. Muistelepa hetki ruusukimpun tuoksua, auringon lämpöä poskellasi tai ensimmäistä siemausta aamukahvistasi. Aistiessamme jotain miellyttävää nautimme fyysisyydestämme ja koemme kuin kehomme olisi enemmän elossa. Aistien kautta me koemme elävämme.

Aistien kautta olemme myös yhteydessä toisiimme. Voimme aistia toisen ihmisen läsnäolon kauempaakin kotoisasta askelten rytmistä tai tietää tutun tuoksun perusteella toisen olleen samassa tilassa. Puhumattakaan kosketuksesta, joka voi saada meidät kokemaan voimakkaasti yhteyttä toiseen ihmiseen. Kun aistimme tuovat meille tiedon toisen läsnäolosta, emme ole enää yksin. Eristyneisyytemme katoaa ja tilalle tulee yhteen liittyneisyyden kokemus.

Mielihyvään keskittyminen tuo meidät myös läsnä olevaksi kuhunkin hetkeen. Kun täydellisesti antaudut nauttimaan suklaan mausta suussasi tai lintujen kevätkonsertista ulkona, koko muu maailma katoaa. Tietoisuuteemme mahtuu vain tuo kyseinen hetki. Mielihyvä saattaa siten toimia hyvänä porttina hiljentymisen mikrohetkeen.

Ja useimmiten pysähtyessämme nauttimaan, koemme myös arvostavamme mielihyvän lähdettä. Kiitollisuus kumpuaa kuin itsestään sisältämme. Ja mitä useammin tietoisesti keskitymme mielihyvän hetkiin, sitä enemmän hyvää huomamme elämässämme.

Kun annamme itsellemme luvan nauttia mielihyvän hetkistä, kerromme myös itsellemme arvostavamme itseämme. Olemme tuon hyvän arvoisia.

Lisää tietoisesti mielihyvää päiviisi

Hyödyllinen ja itseä palkitseva tapa on tehdä itsellensä lista tai mielekartta iloa ja mielihyvää tuottavista asioista.

Ota esille onnellisuuspäiväkirjasi ja käytä hetki aikaa kirjoittamalla asioita, joiden tiedät tuottavan sinulle mielihyvää tai tuovan elämääsi iloa ja keveyttä. Ja jos mahdollista, käytä värikyniä, sillä väreissä on energiaa.

Löydä vähintään kymmenen sinulle mielihyvää tuottavaa asiaa. Itse huomasin alkuun päästyäni, että lista vain jatkui ja jatkui. Jos sinulla on aikaa, älä estele. Nyt on sinun hetkesi tutustua mielihyvään pohjautuvaan onnellisuuteesi. Pääset kulkemaan omaan iloversumiisi.  

Kirjoittaessasi listaa tai piirtäessäsi mielihyväkarttaasi, pyri yksityiskohtaisuuteen. Yksityiskohtia lisäämällä lisäät myös ilon ja nautinnon määrää. Esim. kupillinen teetä on ihan hyvä, mutta saatuani työrupeaman valmiiksi haudutettu maito-oolong-tee sinikukkaisesta teekupista olohuoneen nojatuolissa istuen saa minut tuntemaan iloa jo siitä kirjoittaessani. 

Karttaa laatiessasi kiinnitä välillä myös huomio olotilaasi. Huomaatko, milloin hymyilet? Mikä tuntuu juuri nyt tosi houkuttelevalta? Voit melkein kuulla, miten aivosi hyrisevät kaikesta siitä hyvästä ja myönteisestä, mitä harjoitusta tehdessäsi mietit.

Voit liittää mielihyväkarttaasi myös kuvia iloa tuottavista asioista. Tai bonustehtävänä ryhtyä keräämään älypuhelimeesi mielihyväalbumia, jonne kuvaat kaikkia niitä asioita, joiden huomaat ilahduttavan sinua.

Anna mielihyvälistasi tai -karttasi toimia oppaanasi tulevan viikon ajan. Antaudu joka päivä kokemaan mielihyvää. Tietoisesti viivy mahdollisimman pitkään kokemasi nautinnon hetkessä. Voit pyrkiä jopa laajentamaan nautinnon kokemusta. Anna sen imeytyä syvälle jokaiseen soluusi ja muistisi sopukoihin. Tiedä, että olet kaiken hyvän arvoinen.

 Rakkain terveisin, suklaan maku suussa

Auli

Ps. Pian se alkaa! Matka mielenrauhaan ja onnellisuuteen!
Tule mukaan Portti onnelliseen minuuteen –verkkokurssille! Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan <3

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet