Hyvän sisäistäminen, osa 2

21.8.2015

Hei rakkaat kanssatreenaajani,

Viime viikolla harjoittelimme Rick Hansonin innoittamina hyvän huomaamista mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Nyt astumme hyvän sisäistämisen toiseen vaiheeseen, jossa mielessämme olevaa positiivista kokemusta rikastamalla lähdemme muovaamaan aivojamme ja kasvattamaan uusia yhteyksiä neuronien välille. Rick Hanson kutsuukin hyvän sisäistämisen toista ja kolmatta vaihetta nimellä Brain Building.

Tulevan viikon harjoitteena on siis HYVÄN SISÄISTÄMINEN, OSA 2: Kokemuksen rikastaminen.


Raspberries by Hans Westbeek

Kokemusta voi rikastaa ja sen painoarvoa uusien hermoyhteyksien syntymiseksi kasvattaa viiden eri tekijän avulla:

  1. Kesto: Nyt tehtävänäsi on auttaa tietoisuutesi valokeilaa pysymään huomaamassasi hyvässä asiassa vähintään 5-10 sekuntia. Mitä kauemmin huomiosi pysyy kokemuksessasi, sitä parempi. Anna sille tilaa mielessäsi, omistaudu sille, antaudu sille kokonaan. Kokeile esim. kuinka pitkään pystyt vielä maistamaan juuri nielaisemasi vadelman. Tai voit verrata sitä luistelemiseen, jossa annat liu’un jatkua mahdollisimman pitkään. Ja kun huomioisi herpaantuu, otat uuden potkun – tai syöt uuden vadelman - liukuaksesi jälleen mahdollisimman pitkään. Voit palata uudelleen ja uudelleen hienoon kokemukseesi. Tai auttaaksesi keskittymistäsi voit sanoa hiljaa mielessäsi ”Pysy tässä."
     
  2. Intensiivisyys: Kokemuksen intensiivisyyden lisääntyessä lisääntyy myös aivoissa hermoyhteyksien uusiutumista ja kasvua edistävien välittäjäaineiden määrä. Niinpä meidän kannattaa mielessämme rikastaa kokemustamme, tehdä siitä vieläkin täydempi ja suurempi. Voit kuvitella, miten kokemuksesi täyttää kokonaan mielesi ja kehosi ja miten lopulta voit upota siihen. Muuta kokemustasi vahvemmaksi ja herkullisemmaksi, kuin vadelmamehu, joka kulaus kulaukselta maistuu yhä vahvemmin ja vahvemmin vadelmilta. Anna kokemuksesi kasvaa niin hyväksi ja intensiiviseksi kuin mahdollista. Voit jopa sulkea hetkeksi silmäsi, jos se auttaa keskittymään kokemuksesta nauttimiseen.
     
  3. Monipuolisuus: Ole tietoinen mahdollisimman monista kokemukseen liittyvistä asioista, ajatuksista, tunteista, kehon tuntemuksista, toiveista tai toimintasi muutoksista. Esim. vadelmia syödessäsi, ota mukaan kaikki aistit. Tutki vadelman muotoa ja näe sen värisävyt. Löydä marjan tuoksu ja tunne sen paino ja koko kielelläsi. Uppoudu sen makuun. Voit jopa kuulla siemenien rikkoontuvan sitä pureskellessasi. Tunnista siihen liittyvä kiitollisuuden tunne tai halu jakaa kokemus toisen kanssa. Huomaatko muutoksia asennossasi tai ilmeissäsi? Kehosi saattaa olla rentoutuneempi tai hengityksesi rauhallisempi. Mitä monipuolisemmin uppoudut kokemukseesi, sen parempi.
     
  4. Tuoreus: Aivosi etsivät koko ajan jotain uutta ja odottamatonta, joten kiinnitä kokemuksessasi huomiota siihen, mikä siinä on tuoretta ja uutta. Varsinkin jos kyseessä on toistuvat tapahtumat, kuten kotiin saapuminen tai rakkaan ihmisen kohtaaminen. Tai vadelmia syödessäsi huomaa, miten jokaisessa vadelmassa on uusi, edellisestä poikkeava maku. Tiedosta myös asiat, jotka muuttuvat, esim. ilmeet juttukaverisi kasvoilla tai omat tunteesi puheenaiheiden mukaan. Jopa istuessasi aivan hiljaa paikallasi, voit huomata muuttuvia asioita näkökentässäsi, äänimaailmassa tai kosketustuntumassa.
     
  5. Henkilökohtainen merkittävyys: Jos kävelet esim. kauppakeskuksessa, aivosi skannaavat näkymää koko ajan ja kiinnittävät huomiosi vain sinulle tärkeisiin tai merkittäviin asioihin. Tätä kannattaa hyödyntää ja olla tietoinen, miksi hyvä kokemuksesi on sinulle merkityksellinen, miten se voi sinua auttaa tai mitä tarpeitasi se tyydyttää. Esim. tarjotessasi vadelmiasi jollekulle toiselle, saatat havaita, miten kokemus auttoi sinua tuntemaan kaipaamaasi läheisyyttä kiireenkin keskellä. Voit myös vahvistaa havaintoasi toteamalla hiljaa mielessäsi ”Tämä on minulle tärkeää, koska…”

Kuten ehkä huomaat, meillä on lukuisia mahdollisuuksia vahvistaa ja rikastaa myönteistä kokemustamme siten, että pääsemme ”rakentamaan aivojamme”. Harjoitellessasi voit valita kullekin päivälle yhden näistä viidestä tavasta ja keskittyä siihen. Tai käyttää eri keinoja tilanteen mukaan joko yhdessä tai erikseen.

Lopuksi vielä lähetän terveisiä Klaukkalan Isoniitun koulun 9-luokkaisille, joiden kanssa olen päässyt tällä viikolla pohtimaan onnellisuutta osana Elämäntaidot kouluun projektia. Annoitte minulle monta loistavaa mahdollisuutta sisäistää hyvää. Kiitos siitä!

Vadelmanmakuista viikonloppua ja tulevaa viikkoa toivottaen

Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet