Itsensä arvostaminen

13.1.2017

Rakas ystävä,

Jokainen muutosprosessi tulisi lähteä liikkeelle myönteisyydestä ja itsensä arvostamisesta. Aina itsensä arvostaminen ei ole helppoa tai itsestään selvää. Usein joudumme harjoittelemaan sitä, että arvostavat ajatukset itsestämme olivat edes löydettävissä. Lue lisää aiheesta ja miksi itsensä arvostaminen on välttämätöntä muutokselle Auliisti onnellinen –blogistani.

Mitä kaikkea arvostat itsessäsi?

Ota esille onnellisuuspäiväkirjasi tai muistiinpanopaperia. On tärkeää kirjoittaa huomiosi paperille. Näin teet niistä ikään kuin todempia ja konkreettisempia.

Tehtävänäsi on kirjata ylös 10 hyvää asiaa, joita arvostat itsessäsi. Tee tämä lista ajatellen itseäsi kaikkinesi, koko elämäsi mukaan lukien.

Kun olet löytänyt 10 hyvää itsestäsi yleisesti, siirry siihen osa-alueeseen, johon haluat muutosta.

Jos haluat muutosta johonkin ihmissuhteeseesi, keskity miettimään 10 asiaa, joita arvostat itsessäsi tuossa suhteessa. Esim. olen hyvä antamaan toiselle puheenvuoron tai osoitan välittämistäni laittamalla hänelle valmiit voileivät. (Halutessasi voit miettiä myös, missä kaikissa asioissa toinen on hyvä.)

Jos haluat esim. muutosta työnkuvaasi, kirjaa ylös 10 asiaa, joissa olet hyvä nykyisessä tehtävässäsi. Voit myös luetella asioita, joista nautit työssäsi. Näin varmistat, että löydät samat hyvät asiat uudessakin työtehtävässäsi.

Jos muutoksesi kohdistuu kehoosi, haluat laihduttaa tai lisätä liikuntaa, lähde etsimään asioita, joita arvostat jo nyt kehossasi. Kokemuksesta tiedän, että aluksi tämä saattaa tuntua täysin mahdottomalta toteuttaa, koska olemme niin tottuneita moittimaan ja arvostelemaan kehoamme. Mutta nyt on lupa – ja kehotus - oikeasti arvostaa itseään.

Kannattaa aloittaa kehon toiminnasta. Kehomme on käsittämättömän hienosti toimiva kokonaisuus. Arvostettavaa löytyy vaikka kuinka paljon.  Sydäntään voi aina kiittää, että on jaksanut tänäänkin löydä jo kymmeniä tuhansia kertoja. Ja siitä sitten pikku hiljaa jatkaa muihin elimiin, lihaksiin, niveliin jne.

Kun olet kiittänyt ja arvostanut riittävästi kehosi toimintaa, siirry vähitellen kehosi ulkoisiin ominaisuuksiin. Etsi kauniita kohtia kehostasi. Kohtia, joita voit arvostaa. Kiinnitä huomiosi ihan pieniin kohtiin, esim. kynsiin, silmäripsiin, kulmakarvojen muotoon, hymykuoppaan… Sitten siirry huomaamaan ilmeesi. Voit peiliin katsoen tutustua, miten esim. ilo tai rakkauden tunne saa silmäsi ja kasvosi hehkumaan kauneutta.

Kun olet listannut 10 hyvää asiaa, ota tavaksesi muistella niitä päivittäin. Samalla pidät mielesi avoinna uusille ihanille löydöille itsestäsi. Sillä jokainen meistä on oikeasti sisimmissään ehjä, kaunis ja kokonainen. 

Sinua - ja itseäni - arvostavin ajatuksin
Auli

 

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin sähköpostilistalla ja  haluat saada sähköpostiisi aina tuoreeltaan tiedon uudesta mielenjumppaharjoitteesta, niin liity tästä linkistä. Saat nyt liittymislahjana 5 tapaa rentouttaa aivot 60 sekunnissa -oppaan.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet