Kiitollisuuden hengittäminen

28.11.2014

Juuri tällä hetkellä tunnen syvää kiitollisuutta. Olen kiitollinen puolisoni työpaikasta kahden vuoden työttömyysjakson jälkeen. Olen kiitollinen siivousavusta, jota tänään olen saanut. Olen kiitollinen mahdollisuudesta opiskella mielenkiintoisia asioita. Olen kiitollinen iäkkäästä tädistäni, joka vieraili miehineen luonani. Olen kiitollinen ystävistäni, joiden kanssa olen viestitellyt. Olen kiitollinen ystävistäni, joiden kanssa en ole viestitellyt, mutta jotka ovat olemassa elämässäni. Olen kiitollinen sinusta ja Ilon ja onnellisuuden kuntosalista. Olen jopa kiitollinen eduskunnalle, joka tänään äänesti tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.

Huomaan, miten kiitollisuus virtaa minusta hengityksen tahdissa. Hengityksen, joka purkautuu kuin kevyenä huokauksena ja joka samalla rentouttaa rintakehää, hartiaseutua, niskaa ja jopa käsivarsia. Ja samalla hyvä mieli ja hyvä olo leviävät ympäri kehoa.

Kuten varmaan arvasit, tulevan viikon onnellisuusharjoitteena on KIITOLLISUUDEN HENGITTÄMINEN.

•    Aamulla heti noustuasi hengitä muutaman kerran rauhallisesti syvään. Kuvittele, että ilma virtaa napasi kautta sisään. Tunnet kuinka keuhkosi täyttyvät alaosastaan lähtien ja laajenevat selkärangan molemmin puolin. Ja sitten puhalla rauhallisesti ulos. Ja jokaisella sisään hengityksellä vedät sisääsi hyvää oloa ja uloshengityksellä puhallat ulos kiitollisuutta. Voit mielessäsi toistaa hengityksen rytmiin Kiitos… Kiitos… Kiitos…Ja tunne, miten pikku hiljaa sydämesi, rintakehäsi ja koko kehosi lähtee virtaamaan kiitollisuutta.
•    Voit tehdä kiitollisuushengitystä useamman kerran päivän aikana vaikkapa aamupalaa laittaessasi, ulkona kävellessäsi, punaisiin valoihin pysähtyessäsi, kaupan kassajonossa, ihan missä vaan.
•    Sinun ei tarvitse olla kiitollinen mistään erityisestä. Riittää, että kiität vaikkapa siitä, että hengität. Mutta uskon, että päivän aikana tulet huomaamaan asioita, joista huomaat olevasi kiitollinen.
•    Illalla voit vielä kerrata joko mielessäsi tai kirjoittaa onnellisuuspäiväkirjaasi kolme asiaa, joista päivän aikana olit kiitollinen. Kiitollisuuspäiväkirja on tutkitusti erittäin toimiva onnellisuuden lisääjä. Suosittelen sinua hankkimaan itsellesi kaunis vihko tai kirjanen ja ottamaan kiitollisuuskirja jokapäiväiseen käyttöön. Tai voit halutessasi tehdä kuvan mukaisen kiitollisuuskartan.

 

 

Sekä hengityksellä että kiitollisuudella on voimakas vaikutus onnellisuustasoomme. Syvä, rauhallinen, tietoinen hengittäminen on nopein tapa saada aivojemme stressinappula pois hälytystilasta. Ja kiitollisuus onnellistaa meitä monin tavoin: Se energisoi meitä ja saa meidät tiedostamaan elämässämme olevia hyviä asioita. Kiitollisuus myös hoitaa tehokkaasti mielemme haavoja ja traumoja. Kiitollisuus on erittäin hyödyllinen kaikille, mutta kiitollisuustutkimusten mukaan eniten siitä hyötyivät alakuloiset ihmiset. Eli aina kun mielessä tuntuu alavirettä, kiitollisuushengitys on paikallaan :-)

Netistä löytyy valtavasti videoita aiheesta. Tässä pari linkkiä: Robert Emmons The Power of Gratitude ja The Science of Happiness – An Experiment in Gratitude.

Paljon hyvää oloa ja kiitollisuutta viikkoosi toivottaen
Auli

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet