Kolmas H on hymy

8.4.2016

Hei rakkaat ystävät,

Tällä viikolla hyödynnämme hymyä eli kolmatta hyvää tekevää H:ta aivojen ja mielen 5H:n hyvinvointiohjelmasta*.   Edellisillä viikoilla olemme tutustuneet jo hiljentymisen helppouteen ja hengityksen voimaan. Ja myös hymy on erittäin helppo ottaa käyttöön.  Hymyllä on tutkimusten mukaan valtavasti myönteisiä vaikutuksia niin terveyteemme, mielialaamme kuin ihmissuhteisiimme.

Aivan samoin kuin hengittäminenkin hymy lähettää aivoille viestin, että kaikki on hyvin. Kun hymy leviää kasvoille, välittömästi aivomme ryhtyvät vapauttamaan stressiä alentavia ja hyvää oloa lisääviä välittäjäaineita. On todettu noiden välittäjäaineiden saavan sydämen lyöntitiheyden ja verenpaineen laskemaan ja toimivan luonnollisina kipu- ja mielialalääkkeinä. Myöskään vanha sanonta ’Nauru pidentää ikää’ ei ole tuulesta temmattu. Sillä jo hymyn on todettu pidentävän ikää.  Joko hymyilet?

Sen lisäksi että hymy saa meidät rentoutumaan ja kokemaan olomme hyväksi, on myös havaittu, että esimerkiksi oppiminen tai ongelmien ratkaiseminen on hyvin paljon helpompaa hymyillen. Ja tämä pätee myös tekohymyn kanssa tai vaikka pakottamalla suussa poikittain olevan kynän avulla hymylihakset toimimaan.**

Hymy on ihmiselle niin luontainen tapa kohdata toinen ihminen, että jopa näiden hymykuvien katseleminen saa meidätkin hymyilemään, vai mitä? Me automaattisesti vastaamme saamaamme hymyyn hymyllä. Hymyn kohdatessaan hymyttömyys vaatii jo tietoista ponnistelua. Takaisin saamamme hymy palkitsee ja lisää vielä entisestään hyvää oloamme aivomme palkitsemiskeskusten aktivoituessa.

Mutta hymy ei ole pelkästään meitä itseämme varten, vaan se rauhoittaa myös vastaanottajaa ja laskee tämän stressitasoa. Hymyillessään myös hymyn vastaanottaja kokee samanlaisia hyötyjä kuin me itse saamme.  Hymyn avulla voimme levittää hyvää mieltä ja hyvää oloa ympäristöömme. Voi ihan kuvitella, miten hymyn energia lähtee sädehtien leviämään.

Lisäksi hymy liittää meidät yhteen toisten ihmisten kanssa eli lisää onnellisuudelle niin tärkeää yhteenkuuluvuuden tunnetta.  Kun toista silmin katsoessaan ja hymyillessään saa häneltä hymyn takaisin, tietää silloin kohdanneensa toisen jollain syvemmällä tasolla, samaan ihmiskuntaan kuuluvana kanssakulkijana.

Hymyilemällä voimme ihan aidosti tehdä maailmasta paremman paikan, samalla kun itse hyödymme sen vaikutuksista. Niinpä tulevan viikon onnellisuusharjoitteena onkin hyödyntää tietoisesti HYMYN ENERGIAA.

Aloita aamusi hymyilemällä itsellesi. Jos et ole koskaan kokeillut, nyt on aika. Mene peilin eteen ja katso itseäsi silmiin ja hymyile 10 minuutin ajan. Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin hymyillä itseäsi silmiin katsoen. Jos ja kun huomaat ajatuksiesi harhailevan, hengitä syvään ja keskity jälleen vain katsomaan itseäsi silmiin ja hymyilemään. Tunnistatko lämmön ja rakkauden itseäsi kohtaan lähtevän virtaamaan?

Tai voit yhdistää hymyilyn myös hiljentymiseen ja kokeilla hymymeditaatiota (14 min), jonka löydät täältä.

Tällä viikolla hymyyn ei tarvita erityistä syytä.  Jos hymy ei ole perusilmeesi, voit harjoitella sitä vaikka sähköposteja tai sanomalehteä lukiessa. Kannusta itseäsi hymyilemään oudoissakin tilanteissa, aamuruuhkassa, kassajonossa tai juoksulenkillä.

Hymyile herkemmin ja reilummin. Yhtä hyvin auringon säteet tai kevätsade kasvoillasi voi toimia muistutuksena hymyillä. Hymyile kävellessäsi korkojen kopinalle tai käsien heilumiselle. Hymyile muistoillesi tai ajatuksillesi. Hymyile väreille ja kaikelle kauniille. Ja miksei rumallekin.

Ja ennen kaikkea, hymyile muille ihmisille. Hymyile aamulla läheisillesi. Hymyile työmatkalla kanssakulkijoillesi. Tervehdi hymyllä työkavereitasi. Ja erityisesti testaa, miltä tuntemattomille hymyileminen tuntuu.  Huomaatko, miten ventovieraalle hymyillessä luottamus elämän hyvyyteen lähtee kasvamaan sisälläsi? Anna tuon hyvän levitä. Näe mielessäsi, miten hymysi sädehtivä energia lähtee leviämään yhä laajemmalle ja laajemmalle.

Hymyjen täyttämää, sädehtivää viikkoa sinulle

t. Auli

*5 H:n ohjelman opin valmentajakoulutuksessa kouluttajaltani Marika Borg:lta
**Richard Wiseman (2010) Minuutissa Muutokseen, s. 40-44.

Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet