Lisää lämpöä ja läheisyyttä!

22.1.2016

Hei rakkaat ystävät,

Halailun tiedetään olevan meille hyväksi ja lisäävän läheisyyden tunnetta. Eräässä tutkimuksissa huomattiin, että jo kahdeksan halausta päivässä lisäsi selkeästi onnellisuutta. Lisäksi halailulla on huomattu olevan selviä terveysvaikutuksia. Sen on todettu kohottavan vastustuskykyä, vähentävän sydänsairauksia, laukaisevan jännitystä, lieventävän kipua ja vähentävän stressiä. Mutta entä jos halailu ei ole oma juttu?

Itse olen kasvanut pohjalaisessa perheessä, jossa ei juuri halailtu. Sitten nuorena aikuisena, kun olin asunut jo jonkin aikaa Pariisissa ja oppinut vaihtamaan poskipusut, niin Suomessa käydessäni järkytyin. Tajusin, että osaan pussailla vieraita, mutta kaikkein rakkaimpia en kykene edes halaamaan. Niiltä jalan sijoilta päätin, että tapoihimme on tultava muutos. Ja ilokseni huomasin, etteivät läheiseni vastustaneet alkuunkaan päätöstäni. Päinvastoin.

Halailun hyvää tekevä vaikutus perustuu aivoissamme ns. rakkaushormoonin eli oksitosiinin erittymiseen, mikä tukee hyväntahtoista yhteyttä ihmisten välillä. Oksitosiini vaatii erittyäkseen läheisyyteen liittyvän ärsykkeen, joka voi olla kosketuksen – ja halailun - lisäksi lämmön aistimista tai lempeän ääntelyn kuulemista. Siis jos halailu ei ole juttusi, ei haittaa.

Tulevalla viikolla harjoitetaan onnellisuutta LISÄÄMÄLLÄ LÄHEISYYTTÄ. Olen erityisesti miettinyt mukaan myös ideoita meille ei-niin-luontevasti-halaileville. Ota käyttöön sinulle parhaiten soveltuvia läheisyyden muotoja:

Aamun touhujen keskellä lisää tietoisesti läheisyyttä perheenjäseniäsi kohtaan. Kosketa tai taputa ohimennen. Puhu lempeästi. Herätä hyräillen. Pörrötä hiuksia. Halaile enemmän. Anna suukko. Kaikki luontevalta tuntuva läheisyys on hyväksi.

Jos läheisyyden fyysinen osoittaminen ei kuulu perheenne kulttuuriin tai jos asut yksin, niin heti aamulla keskity ajattelemaan lämmöllä ja rakkaudella jotakuta ihmistä, josta todella välität. Voit kuvitella, miten sydämestäsi virtaava rakkaus ympäröi läheisesi. Sen jälkeen lähetä samoin rakkauden energiaa sille, johon haluaisit läheisemmät välit. Jos haluat syventyä perusteellisemmin rakkauden lähettämiseen, niin suosittelen Metta-meditaatioon tutustumista.

Tutkimusten mukaan jopa sosiaalinen media voi toimia oksitosiinia vapauttavana, kun liität ystäviisi rakastavia ja lämpimiä ajatuksia. Olethan huomannut, miten ihmisillä on nykyisin tapana hymyillä puhelimilleen :-)

Osa ihmisistä halaa mielellään tervehtiessäänkin. Jos se ei ole sinulle luontevaa, katso silmiin ja hymyile. Vaikka työkaverille tai tutuille ei ole tapana päivittäin kertoa, kuinka hauska on tavata, aina niin voi ajatella. Myönteinen ajatus toisesta tervehtimisen hetkellä tuo välittömästi lämmön katseeseen ja hymyyn. Yhteyden syntymiseen ja läheisyyden kokemiseen ei muuta vaadita.

Voit ottaa myös käyttöön ”neljäsosahalauksen” eli kosketa tavatessa tai kätellessä vastapuolta kevyesti olkavarteen. Latinalaisissa maissa asuessamme huomasimme tämän olevan siellä hyvin tyypillinen tapa tervehtiä. Ja oman kokemukseni mukaan tuo pieni kosketus lisää selkeästi läheisyyden tuntua.   

Istahda illalla sohvaan lähelle toista. Rapsuttele läheisesi selkää tai hiero jalkapohjia. Hoivaa ja hellittele. Peuhaa lasten kanssa. Sipaise hellästi teiniäsi. Kömmi kumppanisi kainaloon.

Myös lemmikkieläimen paijaaminen saa rakkauden ja läheisyyden tunteen virtaamaan. 

Oksitosiinin tuotannon kannalta myös kädestä pitäminen toimii. Eli jos sinulla on luontevasti mahdollisuus tarttua kädestä kiinni, tee se. Pidä hetki kädestä esim. jutellessa jonkun kanssa. Ota lasta kiinni kädestä kertoessasi hänelle jotain. Tai kävele käsi kädessä rakkaan kanssa.

Kirjoita viikon aikana onnellisuuspäiväkirjaasi läheisyydestä: Minkälainen läheisyys on sinulle luontevaa, mistä tykkäät tai et tykkää, mitä kaipaat, minkälaista läheisyyttä haluat lisää elämääsi, mikä itsellesi on luontevin/helpoin/mukavin tapa lisätä läheisyyttä… Voit myös miettiä, minkä väristä hyvä ja luonteva läheisyys on sinulle, liittyykö siihen muotoja tai kuvia. Ota värikynäsi esiin ja täysin vapautuneesti väritä, suttaa, piirrä tai maalaa itsellesi läheisyyden voimakuva.

Rakastavin ajatuksin

Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet