Nautitaan pienten asioiden tekemisestä

12.8.2016

Hei rakas ystävä,

Luen juuri Martin Seligmanin kirjaa Flourish*, jossa hän tuo esille kukoistusta ja hyvinvointia tuottavia tekijöitä. Yksi noista tekijöistä on tavoitteiden saavuttaminen tai tehtävien loppuun saattaminen. Lukiessani ymmärsin, miksi niin halukkaasti teen aina yhden asian kerrallaan loppuun ja miksi kesken tehtävän minua harmittaa siirtyä toiseen hommaan. Ja miksi työnsä jäljen näkeminen on niin antoisaa.

Tavoitteellinen toiminta luo tunnetta elämän tarkoituksellisuudesta ja hallinnasta. Kun ihminen tuntee itsensä vaikutuskykyiseksi, se kohottaa itsetuntoa ja lisää itsevarmuutta. Kuitenkin jo päämäärään pyrkiminen eli itse toiminta on ihmisen hyvinvoinnille yhtä tärkeää kuin tavoitteen saavuttaminenkin.*

Eikä noiden projektien tai tehtävien tarvitse olla isojakaan, jotta saa iloa loppuun saattamisesta. Välillä innostun tekemään pieniä juttuja pääni sisäiseltä pitäisi tehdä –listalta. Ja olen yllätyksekseni huomannut, miten suurta iloa ja tyytyväisyyttä olen saanut huopaisten pöytätablettien pesemisestä, kuivuneiden kesäkukkien pois nyppimisestä tai sukka- ja alusvaatelaatikoiden järjestämisestä.

Ne ovat selkeästi lisänneet onnellisuuttani. Toki Pitäisi tehdä –lista syö muutenkin aina energiaa ja sillä listalla olevat asiat kasvavat aina huomattavasti itseään suuremmiksi. Sitten kun saa asioita tehdyksi, tulee kevyempi olo. Olen myös nauttinut niiden tekemisestä, koska olen niiden kanssa saavuttanut lopputuloksen hyvinkin nopeasti. Ja lopputulos tuottaa pitkään iloa avatessani sukka- tai alusvaatelaatikkoni. Mutta aivan samoin myös itse tekeminen - huovan vaahdottaminen käsilläni, nyppyyntyneiden sukkien poisheittäminen tai laatikon pohjan pyyhkiminen - lisäsivät kokemaani tyytyväisyyttä. Jokainen välivaihe on kuin pieni voitto.

Tällä viikolla keskitytään NAUTTIMAAN PIENTEN ASIOIDEN TEKEMISESTÄ.

Valitse omalta sisäiseltä pitäisi tehdä –listaltasi yksi pieni asia, jonka haluat tehdä tällä viikolla. Tai jos sinulla ei ole ko. listaa, niin päätä vain jokin juttu, jonka haluat tehdä. Valitse riittävän pieni juttu, jonka tiedät saavasi valmiiksi kohtuullisen helposti.

Pyri valitsemaan asia, jota et tee päivittäin ja joka jotenkin poikkeaa normaaleista arkirutiineistasi. Jos järjestelet laatikoitasi muutenkin säännöllisesti, löytyisikö esimerkiksi ihmissuhteisiin liittyen jokin sopiva pieni tehtävä? Esim. puhelu henkilölle, jolle et ole pitkään aikaan soittanut. Tai lettukestien järjestäminen lapsille tai kirjeen kirjoittaminen ystävillesi. Tai jokin itsesi hemmotteluun liittyvä juttu, kuten jalkakylpy tms. Jokin asia, mitä olet joskus ajatellut tekeväsi, mutta se on jäänyt.

Kokeile innostua jo etukäteen tehtävän tekemisestä. Voit suunnitella jo aamulla sen toteuttamistapoja ja nähdä itsesi tekemässä sitä. Kysy itseltäsi, millä tavalla voisit lisätä iloa tehtävääsi?

Nauti itse tekemisestä. Keskity juuri siihen, mitä teet. Ole läsnä juuri kyseisessä hetkessä. Ja salli itsesi tuntea iloa ja kiitollisuutta, että voit tehdä kyseisen asian. Jos haluat, voit vaikka laulaa tai vihellellä työtä tehdessäsi.

Nauti siitä tunteesta, että saat tehtyä asian valmiiksi, ihan loppuun saakka. (Itse kiikutin rikkinäiset ja nyppyyntyneet sukat heti roskalaatikkoon.) Nyt se on tehty.

Ja lopuksi, antaudu ihailemaan lopputulosta. Kiitä itseäsi. Voisitko jopa palkita itsesi kupillisella kahvia tai teetä? Tai luonnonkukkakimpulla?

Jos haluat ja oikein innostut, voit toki tehdä useammankin pienen asian viikon aikana. Mutta tärkeää on, että nautit niiden tekemisestä. Koet iloa niiden tekemisestä. Jos tehtäväsi tuntuvat vaatimuksilta, unohda ne ja nauti päivistäsi jollain muualla tavalla.

Nautinnollisia pieniä asioita tulevaan viikkoon

Auli, joka lähtee poimimaan kypsyneet tomaatit ja kastelemaan kasvihuoneen

*Lue Lisää:
Martin Seligman (2011) Flourish. A new understanding of happiness and well-being – and how to achieve them. s 18-20.
Sonja Luyobomirsky (2007) Kuinka onnelliseksi, s 191-192.

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet