Ole hyvä ystävä itsellesi

5.9.2014

Hei rakkaat onnellisuustreenaajat,

Viime viikolla teimme hyviä tekoja muille. Nyt suuntaamme katseen itseemme. Muistammeko olla ystävällisiä itseämme kohtaan?

Usein löydän itseni olemasta kohtuuton itseäni kohtaan. Toisin kuin itsensä vertaileminen, arvosteleminen ja vähätteleminen, itseensä kohdistuva myötätunto on lähtökohta voimaantumiselle, oppimiselle ja sisäiselle vahvuudelle. Se saa stressitasomme laskemaan, lisää luottamuksen tunnetta ja hyvinvointia.

Itseään myötätuntoisesti kohteleva ihminen ymmärtää epäonnistumisenkin olevan mahdollisuus oppia ja kasvaa. Hän ei epäonnistumisen jälkeenkään pelkää tarttua uusiin haasteisiin, jolloin hän on aidosti tuottavampi ja menestyvämpi. Harjoittaessamme myötätuntoa itseämme kohtaan löydämme kaivatut yhteisöllisyyden, arvostetuksi ja rakastetuksi tulemisen tunteet ja olemme onnellisempia.

Onnellisuusharjoite tulevalle viikolle: OLE HYVÄ YSTÄVÄ ITSELLESI

• Joka aamu heti herättyäsi tee päätös, että tänään olen hyvä ystävä itselleni. Ystävä, joka kuuntelee ja ymmärtää, tukee ja kannustaa. Hyvä ystävä kertoo myös totuuden ja ajaa parastasi myös silloin, kun itse haluisi lepsuilla tai päästää itsensä liian helpolla. Hyvä ystävä on aina puolellasi.

• Kysy päivän mittaan itseltäsi useamman kerran: Olenko nyt hyvä ystävä itselleni? Olenko itseni puolella? Jos olisin hyvä ystävä itselleni, miten nyt toimisin?
Erityisesti käytä noita kysymyksiä,
o jos sinulla on paha olla tai olet turhautunut, pettynyt tai ärsyyntynyt.
o jos koet painostusta tehdä jotakin.
o jos huomaat, ettet toimi oman etusi tai hyvinvointisi mukaisesti. Esim. jäät tuijottamaan TV:tä, vaikka tiedät tarvitsevasi hyvät yöunet.

• Anna itsellesi ainakin kerran viikon aikana hetki, jolloin tee jotain sellaista, mistä nautit suunnattomasti.

• Yllätä myös itsesi iloisesti hetken mielijohteesta. Osta itsellesi kukkakimppu. Piipahda kahvilaan. Varaa hieronta. Valitse kaunis reitti kotimatkallasi. Ole itse yllätyshyvän kohteena.
• Iltaisin kiitä itseäsi, parasta ystävääsi!

Lisää ideoita ystävällisyyteen itseäsi kohtaan löydät http://haafii.org/uploads/100_Acts_Youself.pdf tai http://www.timefliescoaching.com/kindness.html

Tärkeää on, että tahdot itsellesi hyvää ja sallit tunteittesi, tarpeittesi ja toiveittesi olla itsellesi merkittäviä. Ja kun pidät hyvää huolta itsestäsi ja olet hyvä ja myötätuntoinen ystävä itseäsi kohtaan, sinun on helpompi olla sitä myös muille.

Lämpimin terveisin
Auli, joka aikoo viedä itsensä nyt ulos nauttimaan kauniista syyspäivästä

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet