Ollaan lähellä!

16.1.2015

Hei rakkaat onnellisuusjumppaajat

Usein iltaisin televisiota katsoessamme kömmin kiltistymään mieheni kainaloon. Kiltistyminen juontaa juurensa artikkeliin, jonka luin vuosia sitten ja jossa kerrottiin, että läheisyys ja eritoten rakkaan kainalossa istuminen tekee meistä ystävällisempiä ja kiltimpiä. Ja syynä tähän on ns. rakkaushormooni eli oksitosiini, jonka erittymisen esim. läheisyys ja halailu laukaisevat.

Halailu on erinomainen tapa lisätä onnellisuutta ja läheisyyttä sekä syventää ystävyyssuhteita. Mutta sillä on myös uskomattoman paljon terveysvaikutuksia: Tutkimuksissa sen on huomattu kohottavan vastustuskykyä, vähentävän sydänsairauksia, laukaisevan jännitystä, lieventävän kipua ja vähentävän stressiä.

Kuva By Wonderline

Mutta jo pienikin lempeä kosketus voi auttaa. Eilen kiireisenä autoa ajaessani mieheni sipaisi poskeani sormenpäillään autosta poistuessaan ja välittömästi tunsin itseni rentoutuvan. Ja tuohon lämmön tunteeseen palasin ajatuksissani useamman kerran päivän aikana. Miten helposti voisimmekaan auttaa kanssaihmisiämme?

Ja mikä halailussa ja lempeässä koskettamisessa on parasta, se vaikuttaa myönteisesti niin tekijään kuin kohteeseenkin. Eli läheisyydestä saadaan tuplahyöty. 

Koska oksitosiini vaatii erittyäkseen läheisyyteen liittyvän ärsykkeen, tulevan viikon harjoite on OLLAAN LÄHELLÄ! Ota päivittäin käyttöön joku seuraavista toteuttamistavoista:

  • Halaa enemmän läheisiäsi lämpimästi ja rakastavasti. Tutkimuksissa jo neljä halausta päivässä lisäsi selkeästi onnellisuutta.
  • Myös kädestä pitäminen toimii. Eli jos sinulla on luontevasti mahdollisuus tarttua kädestä kiinni, tee se. Pidä hetki kädestä esim. jutellessa jonkun kanssa. Tai kävele käsi kädessä rakkaan kanssa.
  • Kosketa lempeästi esim. stressaantuneen työkaverin tai perheenjäsenen olkapäätä tai käsivartta.
  • Hellittele lemmikkieläintäsi tai ystävän koiraa tai kissaa. 
  • Rapsuttele läheisesi selkää, hiero jalkapohjia tai pörrötä hiuksia.   
  • Käy hieronnassa. Tai hoivaa itseäsi jollain muulla tavalla.
  • Keskity ajattelemaan lämmöllä ja rakkaudella jotakuta ihmistä, josta todella välität. Tutkimusten mukaan jopa sosiaalinen media voi toimia oksitosiinia vapauttavana, kun liität ystäviisi rakastavia ja lämpimiä ajatuksia.

Lue lisää aiheesta:

http://positivepsychologynews.com/news/emiliya-zhivotovskaya/2012032321636

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/02/06/hugging.aspx

Sonja Lyubomirsky, Kuinka onnelliseksi, 2007, s 140.


Rakastavin ajatuksin ja mielessäni sinua halaten <3

Auli

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet