Onnellistavaa musiikkia

1.5.2015

Hei rakkaat jumppakaverini,

Meistä jokainen on varmaan joskus päässyt todistamaan, kun pikkulapsi lähtee hytkymään musiikin tahtiin. Ainakin youtube on täynnä videoita tanssivista vauvoista, jotka hädin tuskin ovat oppineet seisomaan. En tiedä, onko lapsen halu tanssia mallista opittua vai sisäsyntyistä, mutta ilmiselvästi se tuottaa iloa.

Varmasti meistä jokainen on joskus kokenut, miten joku musiikkikappale nostaa energisyyttä ja innostusta, kun taas toinen rauhoittaa ja tasapainottaa. Musiikki vaikuttaa todella laajasti aivoissa. Mieleinen musiikki pumppaa aivoissamme mielihyvää tuottavaa dopamiinia ja esim. ihastuksen väreet tulevat juuri dopamiinipiikistä. Musiikki saa liikkumaan ja sitä kautta kehomme viestittää aivoillemme hyvästä olosta. Musiikki voi tuoda mieleemme myös muistoja ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.

Kuva Blue Mohawk Fever by Chris Yarzab

Jotta musiikki vaikuttaa onnellistuttavasti, erään tutkimuksen mukaan meidän pitää olla halukkaita muuttamaan mielialaamme parempaan suuntaan. Välinpitämättömänä iloisenkaan musiikin kuuntelulla ei ollut vaikutusta mielialaan. Mutta jos meillä on aikomus parantaa musiikilla mielialaamme, ko. tutkimuksen mukaan vielä kahden viikon kuluttua iloisen biisin kuuntelusta voimme olla onnellisempia.

Siispä tällä viikolla tietoisesti kohotamme onnellisuustasoamme ONNELLISTAVAN MUSIIKIN KUUNTELULLA.

  • Valitse musiikkikappale, josta pidät ja jonka tiedät vaikuttavan positiivisesti sinuun. Kuuntele onnellistuttavaa musiikkikappalettasi joka aamu. Tai vaihtoehtoisesti, voit joka aamu kuunnella eri kappaleen. Tärkeintä on musiikin tuottama hyvä olo.
  • Kuunnellessasi tunne, miten valitsemasi musiikki leviää koko kehoosi, ikään kuin jokainen solusi soisi, laulaisi ja tanssisi musiikin tahtiin. Jos haluat, voit kaikin mokomin tanssia ja laulaa musiikin tahtiin.
  • Tunnustele, miten musiikki vaikuttaa tunteisiisi. Tuoko se iloisuutta ja onnellisuutta, vahvuutta ja voimaa vai tyyneyttä ja syvää luottamusta? Mikä tahansa tunne onkaan, huomioi ja hyväksy se.
  • Jos mahdollista, kuuntele valitsemaasi musiikkia pari-kolme kertaa päivän aikana.
  • Sinulla voi olla eri kappale joka päivälle tai voit pysytellä yhdessä ja samassa. Tai voit vaihdella biisejä myös päivän aikana. Tee juuri niin, mikä tuntuu hyvälle.
  • Tärkeintä on, että nautit musiikista tietoisesti.

Tässä minun onnellisuusbiisejä:
Johanna Kurkela: Valoihminen
Pharell Williams: Happy
Josh Grosban: You raise me up
Abba: Dancing Queen
Jukka Poika: Silkkii
Marisa Monte: Amor I love you
Juha Tapio: Kaksi puuta

Mitä sinun listaltasi löytyy? Anna muillekin vinkkejä kommentoimalla.

Aiheesta voit lukea lisää:
http://news.discovery.com/human/psychology/music-dopamine-happiness-brain-110110.htm

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2325004/Listening-happy-music-really-CAN-make-happier-researchers.html

http://science.howstuffworks.com/life/music-and-happiness.htm

Iloisin vapputerveisin

Auli

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Outi 06.06.2015 18:28:41

Onnellistavan musiikin kuuntelusta tuli rutiini

Onnellistavan musiikin kuuntelusta on tullut minulle mukava rutiini. Kun kävelen metrosta toimistolle kuuntelen Jukka-pojan "Jyrkänteet" kappaletta. Se on hieno tapa aloittaa työpäivä, vaikka ei olisikaan huolia ;o) Kiitos Auli tästä ja muistakin harjoitteista.

1  

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet