Paluu minuutensa äärelle

7.4.2017

Hei rakas ystävä,

Pääsiäistä edeltävää viikkoa sanotaan hiljaiseksi viikoksi. Se on hyvä muistutus meille hiljentymisen tärkeydestä. Rauhoittumisen elvyttävästä ja hyvää tekevästä voimasta.

Arkemme on usein täynnä - liiankin täynnä - touhua ja tekemistä. Lukemattomia pieniä ja suurempiakin päätöksiä ja valintoja päivän aikana tehtäväksi. Huomiomme ja energiamme jakautumista mitä erilaisimpiin asioihin, uutisiin ja kohtaamisiin. Aivo-parkamme yrittävät jäsennellä, analysoida, ymmärtää ja muistaa koko ajan ja taukoamatta. Ei ihme, että olemme välillä väsyneitä.

Hiljentyminen on palaamista omaan minuuteensa. Se on oman minuutensa kanssa ajan viettämistä. Rauhoittumista oman itsen äärelle, rentoutumista oman sisäisen rauhansa äärellä.  Oman minuutensa niin arvokkaaksi kokemista, että haluaa olla hetken vain itsensä kanssa.  

Hiljaisen viikon, pääsiäisen ja oman minuutemme kunniaksi seuraavien päivien aikana HILJENNYMME.

Usein aamulla hiljentyminen on luontevinta, mutta voit ottaa hiljentymiselle muutaman minuutin milloin sinulle parhaiten sopii. (Ehdotan, että nipistät aikaa somelta tai uutisten lukemiselta.)

Hiljentymisen aikana voit halutessasi ja mahdollisuuksien mukaan soittaa rauhallista musiikkia. Mutta tämä ei ole pakollista.

Hiljentymiseen riittää, että istut selkä suorana ja jalkapohjat tukevasti lattialla. Tunne jalkapohjasi lattiaa vasten. Laske kädet syliisi. Sulje silmäsi.

Hengitä syvään ja puhalla rauhallisesti ulos. Kuvittele, että ilma virtaa napasi kautta sisään ja ulos. Hengitä vapaasti ja rauhallisesti ilman ponnisteluja.

Tiedosta kätesi sylissäsi, niiden asento ja jokaisen sormen asento yksi sormi kerrallaan.

Seuraavien minuuttien ajan keskity musiikkiin, sormiisi tai hengitykseesi. Mieleesi voi tulla ajatuksia, mutta anna niiden virrata pois uloshengityksesi mukana. Tiedosta vain uudelleen ja uudelleen kätesi tai hengityksesi.

Lopeta hiljentyminen sanomalla hiljaa mielessäsi  Kiitos! Kiitos! Kiitos! Avaa rauhallisesti silmäsi ja lähde liikkeelle rauhasi säilyttäen.

 Vaihtoehtoisesti voit hiljentyä kävellessäsi.

Kävele rauhallisemmin ja hitaammin kuin normaalisti. Tunne joka kerta, miten jalkapohjasi osuu maahan. Ole tietoinen askelistasi, askel askeleelta.  Voit myös hiljaa mielessäsi toistaa ”Kiitos!” jokaisen askeleen kohdalla.

Pysähdy muutaman kerran vetämään henkeä oikein syvään ja puhalla ulos pitkään ja rauhallisesti. Samalla tervehdi rakastavasti omaa minuuttasi.

Sinä olet itsesi ja oman aikasi arvoinen <3

 

Ihania hiljaisia hetkiä sinulle

Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin sähköpostilistalla ja  haluat saada sähköpostiisi aina tuoreeltaan tiedon uudesta mielenjumppaharjoitteesta, niin liity tästä linkistä. Saat nyt liittymislahjana 5 tapaa rentouttaa aivot 60 sekunnissa -oppaan.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet