Tee oma ilokartta!

12.2.2016

Hei rakkaat ystävät,

Täällä Espoossa on ollut muutaman päivän todella harmaata ja sateista. Vaikka varsin hyvin tiedän voivani valita, miten paljon annan sään vaikuttaa mielialaani tai tunteisiini, niin juuri nyt tunnen kaipaavani elämääni lisää valoa ja iloa. Sellaista pientä kutittavaa keveyttä.

Niinpä päätin, että tulevalla viikolla keskitymme iloa ja mielihyvää tuottaviin asioihin. Mielihyvä liittyy usein aisteihin. Elämä ikään kuin koskettaa meitä aistien välityksellä. Aistien kautta  mielihyvä saa meidät pysähtymään ja tulemaan läsnä olevaksi käsillä olevaan hetkeen.  Aistien kautta koemme myös yhteyttä muihin ihmisiin. Tulemme nähdyksi ja kuulluiksi, ja jopa kosketetuiksi.

Ilo ja leikkisyys ovat myös elämässämme tärkeitä, sillä ne nousevat aivojen ikiaikaisesta palkitsemisjärjestelmästä. Leikin avulla, vuorotellen, kiusoitellen ja hassutellen opimme tulemaan lähelle ja liittymään muihin ihmisiin. Ja aivot palkitsevat tämän vapauttaen runsaasti mielihyvää tuottavia välittäjäaineita.

Tulevalla viikolla annetaan itselle mahdollisuus perehtyä omiin ilon ja mielihyvän lähteisiin ja LAATIA OMA ILOKARTTA.

Ota esille onnellisuuspäiväkirjasi ja käytä hetki aikaa kirjoittamalla asioita, joiden tiedät tuottavan sinulle mielihyvää tai tuovan elämääsi iloa ja keveyttä. Voit tehdä tämän listaamalla tai MindMap-tyyliin piirtäen ikään kuin karttaa omasta ilostasi. Ja jos mahdollista, käytä värikyniä, sillä väreissä on energiaa.

Löydä vähintään kymmenen sinulle iloa tuottavaa asiaa. Itse huomasin alkuun päästyäni, että lista vain jatkui ja jatkui. Jos sinulla on aikaa, älä estele. Nyt on sinun hetkesi tutustua itseesi ja omaan iloosi. Pääset kulkemaan omaan iloversumiisi.  

Kirjoittaessasi listaa tai piirtäessäsi ilokarttaasi, pyri yksityiskohtaisuuteen. Yksityiskohtia lisäämällä lisäät myös ilon määrää. Esim. Jos listallesi tulee jonkin henkilön nimi, mieti miksi, miten tai millaisissa tilanteissa tuo ihminen tuottaa sinulle iloa. Tai kupillinen teetä on ihan hyvä, mutta saatuani työrupeaman valmiiksi haudutettu maito-oolong-tee sinikukkaisesta teekupista olohuoneen nojatuolissa istuen saa minut tuntemaan iloa jo siitä kirjoittaessani. 

Karttaa laatiessasi kiinnitä välillä myös huomio olotilaasi. Huomaatko, milloin hymyilet? Tai tuottaako jokin asia enemmän iloa kuin toinen? Mikä tuntuu juuri nyt tosi houkuttelevalta? Voit melkein kuulla, miten aivosi hyrisevät kaikesta siitä hyvästä ja myönteisestä, mitä harjoitusta tehdessäsi mietit.

Voit liittää ilokarttaasi myös kuvia iloa tuottavista asioista. Tai bonustehtävänä ryhtyä keräämään älypuhelimeesi mielihyväalbumia, jonne kuvaat kaikkia niitä asioita, joiden huomaat ilahduttavan sinua.

Kun ilolistasi tai –karttasi on valmis, mieti hetken aikaa, mitä harjoitus opetti sinulle tai mitä oivalsit? Voit kirjata myös nämä huomiosi onnellisuuspäiväkirjaasi.

Ja lopuksi, anna ilokarttasi toimia oppaanasi tulevan viikon ajan. Poimi vähintään viisi asiaa, jotka haluat toteuttaa tulevan viikon aikana. Voit jopa päättää ja merkitä kalenteriin, minä päivänä toteutat minkäkin asian.

Antoisia ilon ja mielihyvän täyttämiä hetkiä viikkoosi
Auli

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin uutiskirjeen tilaaja ja haluat saada sähköpostiisi tiedon aina uudesta, viikoittain vaihtuvasta onnellisuusharjoitteesta, tilaa uutiskirje tällä sivulla olevalla lomakkeella.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet