Miksi onnellisuusharjoitteet toimivat?

Onnellisuusharjoitteiden voima perustuu aivojen ominaisuuteen, jota kutsutaan kokemusriippuvaiseksi neuroplastisuudeksi. Aivoissamme aktiivisten neuronien eli hermosolujen väliset yhteydet vahvistuvat ja epäaktiiviset heikkenevät ja kuihtuvat pois. Tämä tarkoittaa, että aivomme muokkautuvat sen mukaan, miten käytämme mieltämme: mitä ajattelemme tai tunnemme, mihin kiinnitämme huomiotamme, miten tulkitsemme tapahtunutta ja reagoimme siihen tai miten suhtaudumme omiin reaktioihimme. Se, miten käytämme mieltämme, muovaa aivojamme. Näin tapahtuu, olipa siitä etua tai haittaa. Kysymys kuuluukin, mihin suuntaan sinä haluat aivojesi muuttuvan?  

Onnellisuusharjoitteiden avulla opit taitavammin suuntaamaan huomiotasi, kehittämään ajatteluasi, hallitsemaan mieltäsi ja tunteitasi, kannustamaan itseäsi ja selviytymään arjen haasteista. Sinusta itsestäsi tulee merkityksellinen henkilö itsellesi, joka kunnioittaa, arvostaa ja hoivaa myös itseään. Harjoitteet vähentävät myös tarvetta vihaan, katkeruuteen, ahneuteen tai muihin mielialaamme laskeviin tunteisiin.  Osassa harjoitteista tehdään pieniä muutoksia henkilökohtaisessa elämässä tai tavassamme ajatella, kun taas osassa annetaan tilaa jo sisällämme olevalle luonnolliselle hyvyydelle ja viisaudelle.

Harjoitteiden tekeminen on helppoa ottaa osaksi arkea ja ne eivät vie juurikaan aikaa. Kuitenkin säännöllisesti, useamman kerran päivässä kulloinenkin harjoite huomioiden niiden yhteisvaikutus on suuri. Vaikutusta voi verrata liikuntaan. Yksi juoksulenkki tai voimaharjoittelukerta ei vielä tuota kummoisiakaan tuloksia, mutta säännöllisesti tehtynä kestävyys tai lihasvoima rupeaa kasvamaan. Samalla tavoin säännöllinen mielesi jumppaaminen vahvistaa aivojesi neuronipolkuja haluamaasi suuntaan. Ja mitä vahvemmat ovat onnellisuustaitoihin vievät neuronipolut, sitä helpompaa ja vaivattomampaa on onnellisuuteen kytkeytyminen, jolloin perusonnellisuustaso kohoaa. Onnellisuusharjoitteiden säännöllinen tekeminen saa muutoksen aikaiseksi aivoissamme ja sitä kautta tekee meistä onnellisempia.

Lue lisää mm:.
Rick Hanson ja Richard Mendius: Buddhan aivot, 2009
Rick Hanson: Kehitä buddhan aivot, 2011
Sonja Lyubomirsky: Kuinka onnelliseksi, 2007

Miten onnellisuusharjoitteita kannattaa tehdä?

Takaisin onnellisuusharjoitteisiin