Vapaaksi onnellisuuskäsityksen rajoituksista

3.2.2017

Hei rakas ystävä!

Oletko joskus huomannut, miten mielesi sisäinen ylituomari yrittää rajoittaa onnellisuuttasi? Se uskottelee sinulle, että onnellisuutesi pitäisi ansaita tekemällä oikeita asioita tai olemalla riittävän hyvä. Vähintäänkin onnellisuuden eteen pitää uurastaa tai se pitää löytää. Ja jos onnistuttuasi valitsemaan onnellisuuden satut putoamaan siitä, ylituomarisi muistaa huomauttaa asiasta. Seuraavalla kerralla on syytä saavuttaa enemmän, työskennellä uutterammin, olla parempi ja kehittyneempi. Todella uuvuttavaa, eikö totta?

Ylituomarin päätäntävalta perustuu onnellisuuskäsityksiin, jotka alitajuisesti muovaamme ja kehittelemme elämämme varrella. Niistä voit lukea lisää blogistani Onnellisuuden lakikirja eli 6 käsitystä onnellisuudesta.

Antaaksesi itsellesi hengitystilaa ja vapauttaaksesi itsesi ylituomarisi onnellisuuskäsityksistä, ota käyttöön seuraavat onnellisuuslauseet.

Onnellisuus ei ole jotain, mitä saat aikaan. Onnellisuus on jotain, minkä hyväksyt.

Onnellisuus ei ole jotain, jota sinulla on. Onnellisuus on, kuka sinä olet.

Onnellisuus ei ole palkinto, joka saadaan. Onnellisuus tunnistetaan.

Ainoa tapa tulla onnelliseksi on olla onnellinen jo nyt.

Onnellisuus ei ole pelkästään mielentila. Onnellisuus on tapa olla.

Sielu on onnellisuus.

Onnellisuusmantrojen käyttö

Valitse itsellesi lause, joka eniten puhuttelee sinua. Tuo lause on sinun onnellisuusmantrasi. Jos olet kovasti vaihtelunhaluinen, mikään ei estä sinua vaihtamasta mantraasi vaikka päivittäin.

Ota hetki aikaa itsellesi ja hengitä rauhallisesti syvähengitystä. Voit halutessasi laittaa taustalle rauhallista musiikkia ja sulkea silmäsi. Toista mielessäsi onnellisuusmantraasi rauhallisesti hengityksen rytmiin. Lopuksi toista kolme kertaa ”Kiitos!”. Jää vielä hetkeksi kuuntelemaan, mitä ajatuksia tai oivalluksia nousee mieleesi.

Voit käyttää onnellisuusmantraasi myös kävellessäsi. Toista mantraa kävelysi rytmissä uudelleen ja uudelleen. Lopeta kiitokseen, kun koet toistaneesi mantraa riittävän kauan. Keskity vielä hetki itsesi ja sisäisen viisautesi kuuntelemiseen. Mitä se kertoo sinulle?

Jos tykkäät maalaamisesta tai värittämisestä, voit myös maalata – tai sutata - onnellisuuspäiväkirjan sivulle niitä värejä, joita mielestäsi mantraan liittyy. Tai värittää värityskirjaa. Samalla voit mielessäsi toistaa mantraa. Kuuntele lopuksi oivalluksia, jotka nousevat sisäisestä viisaudestasi.

Kirjoita onnellisuusmantrasi lapulle ja kiinnitä se paikkaan, jossa näet sen päivittäin seuraavan viikon ajan.  Tai tee mantrasta aloituskuva tai näytönsäästäjä kännykän tai tietokoneen näytölle.

Käyttäessäsi onnellisuusmantroja, tärkeintä on nauttia. Onnellisuuden eteen ei tarvitse tehdä mitään. Onnellisuus on olemassa ilman uurastamista, ilman ponnisteluja, ilman itsensä kehittämistä. Voit vain antautua onnellisuuteen.

Onnellista viikkoa sinulle
toivoo Auli

Onnellisuusmantrojen lähde: Robert Holden, Be happy. 2009.

ps. Jos et ole vielä Ilon ja onnellisuuden kuntosalin sähköpostilistalla ja  haluat saada sähköpostiisi aina tuoreeltaan tiedon uudesta mielenjumppaharjoitteesta, niin liity tästä linkistä. Saat nyt liittymislahjana 5 tapaa rentouttaa aivot 60 sekunnissa -oppaan.

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Tervetuloa Ilon ja onnellisuuden kuntosalille!

Ilon ja onnellisuuden kuntosalin tavoitteena on tukea säännöllisessä mielen jumppaamisessa ja onnellisuuden harjoittamisessa. Vain säännöllisesti ja tietoisesti onnellisuutta harjoittaessa opimme hallitsemaan mieltämme siten, että onnellisuuden valitseminen on mahdollista kussakin hetkessä. Oleellista on itse hallita mieltään, eikä päinvastoin.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje


Täytä alla olevaan kenttään sähköpostiosoitteesi, niin lähetän sinulle tiedon viikottaisista harjoitteista, sekä muista ajankohtaisista asioista.

* merkityt kentät ovat pakollisia

Aiemmat onnellisuusharjoitteet