3 tapaa helpottaa ruuhkaa aivoissamme

25.1.2015

Tämän päivän Hesarissa (su 25.1.15) on loistava Ann-Mari Huhtasen artikkeli ”Aivoissamme on ruuhkaa juuri nyt”, jossa hän kuvailee, miten ärsykevirta, informaatiotulva ja monen asian samanaikainen tekeminen stressaavat aivojamme. Vaikka kuvittelemme olevamme tehokkaita asiasta ja tehtävästä toiseen nopeasti pomppiessamme, oikeasti tahtimme hidastuu, muistimme heikkenee, oppiminen pinnallistuu ja teemme enemmän virheitä.


Moni kuitenkin kokee, ettei voi itse vaikuttaa tilanteeseen. Työelämän vaatimukset ja perhe-elämän pyörittäminen lasten harrastusrumbineen vain pakottavat multitaskingin monitaituriksi.


Kuva by gettyimages.com

Tässä kuitenkin kolme tapaa, joilla voit helpottaa ruuhkaa aivoissasi ja rentouttaa mieltäsi.

1.    Hiljenny. Meditaatio usein koetaan aikaa ja kursseja vaativaksi taidoksi. Kyse on kuitenkin aivan yksinkertaisesti pysähtymisestä ja hiljentymisestä, jota ei voi tehdä väärin. Ja jo viiden minuutin hiljentyminen vähentää stressiä.

Miten: Muutaman minuutin ajan suuntaan tarkkaavaisuutesi esim. hengitykseesi. Voit tunnustella, miten ilma virtaa sisään, miltä huulissasi tuntuu puhaltaessasi ilmaa ulos, miten kehosi liikkuu hengityksen tahdissa. Voit myös hiljaa mielessä toistaa hengityksesi tahdissa sisään – ulos - sisään… Ja kun huomaat ajatuksesi harhailevan, palauta mielesi vain hellästi takaisin tarkkailemaan hengitystäsi.

2.    Hengitä syvään. Stressaantuneina hengityksemme muuttuu pinnallisemmaksi ja nopeammaksi. Syvähengitys aktivoi parasympaattista hermostoa, joka taas rauhoittaa stressireaktioista huolehtivaa sympaattista hermostoa. Syvään hengittäessämme aivomme saavat viestin, että kaikki on hyvin. Se on nopein ja helpoin tapa helpottaa stressiä.

Miten: Puhalla ensin keuhkosi tyhjiksi. Vedä rauhallisesti neljään laskien ilmaa sisään siten, että tunnet kylkiesi laajenevan ja palleasi liikkuvan. Voit jopa kuvitella ilman virtaavan napasi kautta. Ja sitten puhalla ulos hitaasti ja rauhallisesti kuuteen laskien. Tee muutama syvähengitys aina tehtävästä toiseen siirtyessäsi. Tai käytä liikennevalojen punaista muistutuksena hengittää syvään ja rauhallisesti.

3.    Hymyile. Hymyillessämme aivoissamme vapautuu mielihyvään liittyviä välittäjäaineita, jolloin välittömästi tunnemme olomme paremmaksi. Hymyileminen saa meidät myös automaattisesti hengittämään syvempään ja rauhallisemmin. Ja aktivoidessamme kasvojemme hymylihakset saavat meidät näkemään maailman myönteisemmin. Ja kaupan päälle lähellämme oleville ihmisillekin tulee parempi olo.

Miten: Vedä molemmin puolin suupieliäsi kohti korviasi :-) Muistele mukavia asioita. Pidä puhelimesi taustakuvana kuvaa, joka saa sinut hymyilemään. Hymyile kaikille tapaamillesi ihmisille. Ota liikennevalojen vihreä hymymuistutuksena.

Jokainen näistä kolmesta H:sta helpottaa heti. Ja säännöllisesti tehtynä voimme parantaa näiden avulla huimasti elämänlaatuamme.

Lue lisää: Rick Hanson 2011. Kehitä buddhan aivot.  

Kommentoi   (0) Kommentit

Kommentit

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

Kommentoi

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.




Edelliset blogikirjoitukset

Aikuisetkin tarvitsevat syliä

Julkaistu 16.1.2015

Muutama päivä sitten ilmestyneessä Kirkko ja kaupunki –lehdessä oli loistava artikkeli, missä lastenpsykiatri Jukka Mäkelä kertoi, miten sylissä pitäminen on lapsen aivoille tärkeää. Syliin ottaminen lähettää aivoille viestin, joka rauhoittaa, rentouttaa ja vähentää stressiä. Lapsi kokee olonsa turvalliseksi, jolloin aito yhteys toiseen ihmiseen tulee mahdolliseksi.

Satumaiset matkailijat

Julkaistu 18.6.2014

Muutama vuosi sitten olimme mieheni kanssa lomalla Roomassa. Eräänä iltana palaillessamme hyvin syöneinä ravintolasta kohti hotellia hiukan ennen puolta yötä kaukaa rupesi kuulumaan kaunista musiikkia. Jatkoimme matkaamme ja musiikki voimistui. Kunnes näimme, että antiikinaikaiseen kivimuuriin oli heijastettu upea valo- ja äänishow.

Ylimääräinen tunti

Julkaistu 10.6.2014

Kuinka usein kaipaankaan ylimääräistä tuntia arkeeni. Ehtisi kerrankin tehdä kaikki, kunnolla ja kiireettömästi loppuun saakka. Kuvittelen mielessäni, kuinka tuo ylimääräinen tunti tekisi minusta tehokkaamman ja aikaansaavemman. Ja levollisemman ilman päässäni pyörivää Pitäisi vielä -listaa.

Kumpi valita: Epäluuloisuus vai luottavaisuus?

Julkaistu 3.6.2014

Vuosia sitten olin lähdössä junalla Pariisista Toulouseen. Iloisena tulevasta matkasta kävelin rautatieaseman hallin poikki. Vastaani tuli nuori mies, joka pysähtyi eteeni ja pyysi rahaa junalippua varten. Sen enempää harkitsematta avasin käsilaukkuni, otin esille lompakkoni ja kysyin, kuinka paljon hän tarvitsee.
Auli Malimaa

Auli Malimaa

Auliisti onnellinen -blogissani pohdin onnellisuuteen liittyviä asioita, seuraan oman mieleni tempauksia pyrkiessäni olemaan onnellinen ja jaan mahdollisia onnellisuusoivalluksiani. Uskon, että hyödyllisimmät ja mielenkiintoisimmat matkat teemme omaan mieleemme.

RSS
Auliisti onnellinen-blogi RSS-syötteenä

Lisää blogikirjoituksia